Renata Šarjaková, 19. říjen 2005
Program podpory výroby biopaliv

v návaznosti na implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/30/ES"

 

Dne 8.5.2003 byla Evropským parlamentem a Radou EU schválena Směrnice 2003/30/EC o podpoře využiti biopaliv nebo dalších obnovitelných pohonných hmot v dopravě (dále jen Směrnice). Gesci za její implementaci přijalo Ministerstvo zemědělství ČR, z čehož MZe vyplývá i povinnost pravidelně informovat vládu o průběhu implementace. V podmínkách ČR jde o uplatnění dvou druhů biopaliv tj. bionafty (methylester řepkového oleje/etylester řepkového oleje) a bioetanolu.

Zároveň bylo ministru životního prostředí uloženo usnesením usnesením vlády č. 782 ze dne 15. června 2005, o změně usnesení vlády ze dne 1. září 2004 č. 825, o zajištění obsahu minimálního množství biopaliva nebo jiného paliva z obnovitelných zdrojů v sortimentu motorových benzínů v návaznosti na program „Podpora výroby bioetanolu pro jeho přimíchávání do benzínů, pro záměnu metanolu při výrobě metylesteru řepkového oleje a metyltercbutyléteru a jako alternativního paliva s podporou jeho uplatnění na tuzemském trhu“ a o zrušení souvisejícího usnesení zpracovat ve spolupráci s 1. místopředsedou vlády a ministrem financí a ministrem dopravy a ministry průmyslu a obchodu a zemědělství a vládě do 31. srpna 2005 předložit návrh dalšího postupu řešení programu „Podpora výroby bioetanolu pro jeho přimíchávání do automobilových benzínů a motorové nafty, pro záměnu metanolu při výrobě metylesteru řepkového oleje a metyltercbutyléteru a jako alternativního paliva s podporou jeho uplatnění na tuzemském trhu“.

 

Vzhledem k tomu, že výše uvedené materiály obou resortů jsou předkládány vládě ve stejnou dobu a řeší stejnou problematiku, sešli se dne 13.9.2005 na MZe ministři financí, průmyslu a obchodu, životního prostředí, vnitra, zemědělství a zástupci ministra dopravy a Úřadu vlády k jednání. Ze závěrů tohoto jednání vyplynulo, že MZe a MŽP připraví a předloží do vlády společný komplexní materiál pro řešení podpory výroby biopaliv v České republice.

 

Po analýze obou materiálů bylo konstatováno, že materiály nejsou v zásadním rozporu. Syntetický materiál pouze řeší problematiku biopaliv komplexně, tj. jak pro bioetanol, tak pro MEŘO. Snahou tohoto materiálu je maximálně sjednotit navržené postupy pro oba výše uvedené druhy biopaliv. Z tohoto důvodu materiál ve svém usnesení předpokládá úkol pro ministra životního prostředí, který se týká novely zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů, konkrétně §3 odst. 12 tak, aby byl umožněn jednotný systém výkupu a prodeje u obou druhů biopaliv, tedy jak pro bioetanol, tak pro bionaftu. Návrh usnesení, obsažený v původním materiálu MŽP, byl akceptován. Pouze byly jednotlivé body usnesení rozšířeny na celou problematiku biopaliv a nikoliv pouze na jeden typ biopaliva – bioetanol, který materiál MŽP dle svého zadání původně řešil.

 

Přestože Česká republika oznámila v červenci minulého roku v souladu s úkoly danými Směrnicí Evropské komisi, že v roce 2006 bude podíl 1,56 % methylesteru řepkového oleje na prodeji motorové nafty a 1,82 % bioetanolu na prodeji benzínů, v roce 2010 potom 1,76 % methylesteru řepkového oleje a 2,17 % bioetanolu (vyjádřeno jako energetický podíl), nejsou do dnešního dne vytvořeny ze strany státu podmínky pro zajištění uvedených cílů z tuzemských zdrojů. Přitom cíle byly stanoveny v souladu s předpokládanou realizací OLEOPROGRAMU – programu podpory výroby MEŘO a Programu Podpora výroby bioetanolu pro jeho přimíchávání do benzínů, pro záměnu metanolu při výrobě methylesteru řepkového oleje a metyltercbutyléteru a jako alternativního paliva s podporou jeho uplatnění na tuzemském trhu, kdy resort zemědělství má pro rok 2006 dostatek obilí pro naplnění stanoveného cíle výrobou bioetanolu v tuzemsku. Pro výrobu v tuzemsku nejsou kapacity pro výrobu bioetanolu ani pro rok 2006 ani pro rok 2007. Výběrové řízení, které bylo vyhlášeno na základě usnesení vlády ČR č. 825 ze dne 1.9.2004 za účelem rozdělení stanoveného objemu 2 mil. hl. bioetanolu ročně, určeného výhradně pro palivové účely v dopravě na trhu ČR pro období od 1.1.2007 do 31.12.2012 bylo zrušeno. „OLEOPROGRAM“ podpora výroby MEŘO, byl vládou na dobu více jak rok po vstupu ČR do EU přerušen. Přes veškerou snahu MZe prosadit reálnou podporu výroby MEŘO, platí v současné době tento program dle Nařízení vlády č. 148/2005 Sb., kterou danou situaci neřeší. MEŘO je proto vyváženo mimo území České republiky. Nyní tedy neexistuje žádná státní podpora tak, aby případní výrobci měli srovnatelné podmínky jako v jiných členských státech EU, přestože ji zákon o ochraně ovzduší ve znění zákona č. 180/2005 Sb. předpokládá. Přitom např. Francie přiděluje v návaznosti na Směrnici 96/2003/ES konkrétním společnostem objem bioetanolu vyrobený z konkrétních zemědělských plodin s daňovým zvýhodněním, Rakousko zavádí povinnost plošného míchání biopaliv. Tato opatření jsou mimo jiné ochranou proti dovozům výrazně levnějšího bioetanolu ze států MERCOSUR (EU je v současné době v procesu vyjednávání o obchodní dohodě s MERCOSUR, která počítá s bezcelním dovozem cca 10 mil. hl lihu na celní území EU, což by znamenalo cenu cca 10 Kč/l na hranici ČR). V návaznosti na to nemají zemědělci jistotu odběru obilí pro lihovary ze sklizně 2006, tzn. osevu potřebných ploch pro dodávky bioetanolu pro dopravní účely od roku 2007 ve třetím čtvrtletí 2005. Přitom v letošním roce lze předpokládat nadbytek obilí stejně jako v roce 2004. Stejná situace je i u řepky v případě MEŘO.

 

Na základě platnosti Nařízení vlády č. 148/2005 Sb. je program výroby methylesteru řepkového oleje omezen od 1. července do konce roku 2005 tak, aby se v tomto období vyrobilo množství 50 000 tun methylesteru řepkového oleje. Omezení programu pouze na II. pololetí roku 2005 způsobuje podnikatelskou nejistotu a ztrátu trhu a odběratelů v ČR.

 

Vzhledem ke stávajícím výrobním kapacitám je z krátkodobého pohledu nezbytným předpokladem splnění závazku minimálního podílu biopaliv v období 2006, resp. 2007 řešení prostřednictvím MEŘO. Předpokládaný podíl biopaliv ve výši 2% by měl být dosažen při uplatnění 110 – 150 kt MEŘO, a to buď jako směsná nafta 30%, 5% nebo v čisté formě. Plošná výroba motorové nafty s obsahem do 5% obj. není v roce 2006 možná vzhledem k jediné současné funkční kapacitě v PARAMO a.s. s kapacitou 230 kt směsi za rok.

 

Dne 6. července 2005 Evropská komise vydala tiskovou zprávu o tom, že zaslala tzv. druhý dopis členským státům, které navzdory tomu, že v únoru tr. dostaly první upozornění na neplnění závazků, stále Komisi neinformovaly o plnění svých povinností vyplývajících ze Směrnice. Kromě toho zaslala dopis požadující vysvětlení situace od těch členských států, které uvedly bez objektivních důvodů cíl výrazně nižší, než EU požadovala, tj. 2 % energetického obsahu v roce 2005.

 

Vzhledem ke skutečnosti, že ČR sice přihlásila vysoké cíle, které však neplní, je možné očekávat nejpozději koncem tohoto roku dotaz ze strany Evropské komise na tuto situaci tak, jak je zcela běžné v obdobných případech.

 

Důsledek nenaplnění úkolů vyplývajících ze Směrnice a cílů, které si ČR stanovila ve své zprávě Evropské komisi z července 2004 je obdobný jako v jiných případech neplnění práva ES, tzn., že je možné očekávat zahájení šetření Evropské komise formou dopisů adresovaných na resort odpovědný za implementaci Směrnice (tj. Ministerstvo zemědělství ČR). Vzhledem k výše uvedenému jsou v současné době vnitrostátní cíle ČR přehodnocovány a připravovány k předání Komisi.

 

Účelem předložení tohoto materiálu je vládou posoudit a rozhodnout o skutečnostech, bez kterých je implementace Směrnice a její naplňování ohroženo.  

 

Zdroj: MZE ČR


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 073
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář